janenjoke.reismee.nl

In het hotel

Wat ishet genieten, heerlijk zonnig , altijd 30 gr.en dan de zee, minimaal 25 gr. Net of je in een groot bad stapt.massage en kleermaker zitten om de hoek. Een kostuum 3 delig met overhemd kost  99 euro. Eten en drinken kosten hier de helft  dan in Nederland.i In laos en Cambodja was hetveel goedkoper. Hier zijn veel oude en hele oude mensen. Rollators, scootmobielen, wandelstokken, ze zijn veel voorkomend. 70 plussers en ouder die ontzettend dik zijn moeten zonodig in bikini, het is geen gezicht. Ze liggen de hele dag in het zwembad. Foei, wat een leven. Morgen gaan we een fiets huren. Langs het water lijkt me wel wat. De groep vertrekt  morgen om 6 uur.  Ik zal ze missen, we hadden met alle  menen een leuk kontakt.  We hebben alle mail adressen.

Gisteren een eind gelopen naar een pier waar alle vissersboten en bootjes aanleggen. We zagen hele grote garnalen, roggen,krabben en kreeften.grote vissen niet gezien. Misschien was het tij niet goed.  Het is nu zaterdagavond, aan alle kanten hoor je muziek,  modern maar ook liedjes van Elvis en clif, dat genre..

We zijn hier nog tot vrijdag ,

Cha-am

Weer in Thailand, vlak bij zee in een groot hotel met wel 210 kamers. Een drukte bij het ontbijt, maar er was kaas. Hebben we een hele reis lang moeten “ ontberen “. Hier zie je in het hotel, bij het zwembad , al handdoeken liggen. De eikels leggen ze 6 uur ‘s morgens neer, zodat ze verzekerd zijn van een goed plekje. Ga ze nog een keer weghalen, denk ik. Belachelijk. Maar meiden , wij kunnen hier ook heen. Gros is 80+. Dus als we op leeftijd zijn kunnen we hierheen. Altijd zon, altijd 30 gr.

Gisteren was weer een reisdag. Cambodja -Thailand. Wat een verschil tussen de twee landen. Thailand is veel rijker en schoner. Hier geen schamele hutjes. Eergisteren naar Ankor Wat geweest. Wat was dat mooi. Het geheel beslaat een oppervlakte van 20x20 km. Indrukwekkend.

Maar nu gaan we rustig aan doen, lekker relaxen in zwembad en zee, lekker eten en veel water drinken. Heerlijk!!!

Cambodja

Vanmiddag naar de killingfields geweest. Dat was zeer indrukwekkend. Twee en een half miljoen mensen omgebracht. Dokters, advocaten, verpleegsters, kantoorpersoneel, politieagenten. Iedereen werd gefolterd en daarna doodgeslagen.een kogel was te duur. Kinderen werden een de voeten beetgepakt en met de hoofden tegen een boom geslagen. Ik hoop dat ik vannacht kan slapen. De foto’s en massagraven hebben diepe indruk op ons gemaakt.

Cambodja, wat een land.laos was rommelig land. Het.even speelt zich af op straat. Maar Cambodja spant de kroon. De tijd lijkt wel stilgestaan . Nog oudere brommers, riksja’s waar je met goed fatsoen niet in durft te gaan zitten, mensen en kinderen die op een stoep bordspellen spelen. Moeder met kind achter een soort handkar die oude blikjes opraapt. Kindje helpt mee. Kleine broertjes zit boven op die kar. Kindjes die bijna of helemaal naakt zijn. Kindjes van een jaar of 3 die zomaar ronddolen. Je zal maar een of andere gek tegenkomen.....

Nog even over het eten, ‘s morgens is er al een warme hap. Groente, rijst, noedels, eitjes, scrambleld, spiegelei en ommelet, brood, jam en fruit..in de middag vaak warm, noedels, springrolls, soep en fruit.’s avonds ook warm. Veel vlees is er niet maar oh wat een keur aan groenten. Waterspinazie is heerlijk.we zaten gisteren bij een eettent. Jan bestelde geroosterd varkensvlees. Komt er een soort bollejan, 2 manden met groenten en 2 schaaltjes met vlees.+ bouillon, groente in de bouillon doen, voor de soep en vlees op grill leggen, leek een beetje op een tulbandvorm, maar dan groot.vlees was lekker en de “ soep”ook. De mensen hier zijn dol op soep. Vanavond hebben we aan de overkant gegeten. Cambodjaans restaurant, ze hebben gebakken tarantula op de menukaart,. Die dus ook worden gegeten.

Vieng Vang

Gisteren bijna ee hele dag in de bus gezeten, wel een koffie en lunchpauze gehad. We reden in het karsgebergte en het was zo mooi. Mooie bergpassen , dat was smullen. Vangrails kennen ze hier niet en af en toe vond ik dat de chauffeur dichter aan de lonkerkant mocht rijden. Maar hij reed heel voorzichtig. We hebben weer heel wat gezien onderweg. Grote sten huizen, flinke houten huizen, maar ook huisjes, meer hutjes, met alleen een deur, 1 stoel en de rest kaal. Alleen een kleed. Buiten koken. Brommertjes, veelal oude, fietsjes die heel gammel waren, tuktuks, brommertjes met karretjes aan de zijkant 3 of 4 personen op een brommertje. Pa ma en 2 kleintjes. Honden en pups, magere katten, varkens, koeien en kalfjes en geiten gewoon op de weg. Ik verbaasde me vaak over de kindjes. Ze lopen gewoon langs de weg, geen stap op de weg. En dan zijn ze niet ouder dan 2 jaar. Ook honden lopen de weg niet over. Bijzonder.

Vanmorgen werden we wakker, niet door de zon deze keer maar het was bewolkt. Na verloop van tijd ging het motregenen. Dat was een tegenvaller. 18 gr. Maar toch gewandeld, eerst kwamen we een stalen brug tenen met planken als rij weg voor alle vervoersmiddelen en terug was het een bamboebrug, alleen brommers en voetgangers. Er is hier vanalles te doen. Kayak, mountainbike huren,tubbytub, ballonvaren .Hier in deze stad kwamen vroeger heel veel backpackersmet drugs, daar komt nu verandering in, meer hotels dan hostels. Maar er lopen nog steeds veel jonge mensen.

Watervallen

Vandaag een lekker rustig dagje gehad. Eerst bij het oude paleis van de koning van Laos geweest, daarna een wandelingetje naar de tempel gemaakt. Nog een heerlijke temperatuur, zo’n 24 gr. Want het koelt hier lekker af. Koffie gedronken aan de rivieroever. Er waren weer drie busjes om ons naar de watervallen te rijden. Die waren mooi, je kon eronder ook zwemmen. Maar het was nogal glibberig om er in te gaan. Heb er verschillende mensen op hun plaat zien gaan. We hebben daar 3 uur gelopen/ zitten/ eten.Heb er sinds lange tijd weer eens op een hurktoilet gezeten. Wat een gedoe, nog een paar beren gezien, arme beesten, getraumatiseerd, die daar opgevangen waren. Over dieren gesproken. Vanmorgen ook op de markt geweest. Prachtig om te zien, allerlei soorten groenten en fruit. Maar ook vissen, grote meervallen, catfish en soorten waar ik de naam niet van ken. Kippen, eenden geroosterd, sprinkhanen, gebakken rat en hagedissen. Ze (vr)eten alles . Vanavond op de nachtmarkt geweest, een lawaai van kleuren, zo mooi om te zien. Kleding vooral. De eerste keer dat ik dit zag werd ik overweldigd door dat geheel. De avondmarkt wordt rond 5 uur in de middag opgebouwd en wordt rond 24 uur opgeruimd. Iedere dag weer.

Mekong

Heerlijk 2 dagen op de boot gezeten. Over de mekong. Prachtig was het. Vissersbootjes, kleine ranke botjes waarin de visser voorin zit met zijn netje. Kindertjes op de oever die enthousiast zwaaiden, olifanten die mochten badderen., buffels, koeien en geiten. Vanavond zijn we in de stad wezen eten. Tuktuk terug genomen. Morgen staat er een waterval op het programma met aansluitend zwemmen.

Gezellige mensen in de groep, 2 stellen zijn jonger en de rest is ouder dan wij. 6 vrijgezellen waarvan een groepje uit Brabant .komt. Een kleintj, een lange en een giga grote dikkerd. Maar gezellig!

Laos is een stuk armer dan Thailand., zie je alleen al aan de brommertjes. Heel oud en ook aan de prijzen van de markt en de tuktukprijs. Eten voor 10 euro, samen. Salade , karbonade en gebakken aardappels.

Tot ziens

Thaij

Chang RAI  stad van de koning. Vanmorgen kwamen we bij de stad ( naam  weet ik echt niet meer ) voor een bezoek aan het drielandenpunt. Laos Thailand en Birma. In  de stad was het groot feest, de stad bestond 1858 jaar. Muziekkorps, vlaggen, heleboel mensen daarachter. Dwars door de stad. Op het grote plein, grasveld, een soort Keukenhof. Prachtige bloemen en planten en het mooist waren muren vol orchideeën ,prachtig. Bloemencorso was ook nagekeken. Grote poppen met de prachtigste kleuren bloemen.,in allerlei kleuren rood, blauw paars.daarna naar het opiummuseum geweest.

Vanavond hebben we net als gisteren een tuktuk als vervoersmiddel genomen. Dat was lachen. Hij reed als een gek voorbij  auto’s moto’s en brommertjes. Zeer wendbaar. Kroop overal tussen door. Wij zeiden tegen elkaar als je hier iets krijgt gaat het niet best met je. We kwamen terug van de avondmarkt, kleding, tassen sjaaltjes, souvenirs, heel leuk. Heb nog een uiltjes tas gekocht voor schrik niet € 2.50. Kost bijna niets.

Morgen de mekong op. We moeten een klein tasje meenemen om ‘avonds naar een hotel te gaan. De koffers blijven aan boord in het ruim dus we slapen die nacht niet op de boot, maar hotel .half zes wekker, ontbijt en weer weg. De boottocht duurt 2 dagen.